Onze secretariaten

  • Lokeren - 09/348.38.45
    Groendreef 31
  • Dendermonde - 052/25.87.42
    Begijnhoflaan 1
  • Hamme - 052/49.99.72
    Verbindingsstraat 66

Surf direct naar ...

aanvraag info

online inschrijven

handboek bestellentest je kennis

elo

click computerarduino 01arduino 02arduino 03


« Overzicht Computer   

Inhoud

In deze basiscursus maak je kennis met de basisprincipes van het programmeren en je leert deze in eenvoudige contexten toepassen aan de hand van Arduino.

De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars, hobbyisten, hackers en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde omgeving. Arduino laat je toe om te werken met licht, beweging, geluid, GPS, camera’s, het internet en zelfs je smartphone of TV! Zo wordt de Arduino al snel het brein achter jouw volgende elektronicaproject.

Stapsgewijs leer je niet alleen de krachtige microcontroller en bijhorende componenten van Arduino kennen, je leert deze microcomputer ook controleren door de eerste stappen te zetten in het programmeren en het computationeel denken. Je leert wat een programma is en hoe je jouw project kan opsplitsen in eenvoudige delen.

We gaan van start zonder enige voorkennis van programmeren en elektronica. We werken heel praktisch: aan de hand van enkele leuke projecten leer je zo de kneepjes van het vak.

Voel je de elektronische programmeerkriebel? Schrijf je dan zo snel mogelijk in en laat je verrassen!

Volgende onderwerpen komen aan bod:

Arduino deel 1 – Start to program (60 lestijden)

Start to program

  • Wat zijn de basisprincipes van programmeren, je leert het systeem en de functies achter een programm
  • Je krijgt inzicht in de processen achter het computationeel denken
  • Je leert een eenvoudig programma maken, wijzigen en testen
  • Je leert een juiste logica volgen bij de opbouw van een programma
  • Je gaat fouten opsporen en oplossen
  • Je leert hoe je een programma kan documenteren
  • We starten met de programmeertaal C/C++.

Arduino

  • Inleidende begrippen in verband met Arduino en zijn componenten
  • Arduino programmeren in Arduino IDE en Atmel Studio
  • Wat is een microcontroller en zijn interne werking?
  • Digitale outputsignalen: Hoe kan Arduino de wereld aansturen? Het aansturen van een LED, een motor, …
  • Digitale inputsignalen en werken met sensoren: potentiometers, LDR, temperatuursensor, druksensoren, snelheidsensor, hoogtemeter ...
  • Arduino libraries

We passen Start to program toe op projecten met Arduino. We starten met eenvoudige voorbeeldprojecten en eindigen met een project dat je zelf kiest. Dit kan gaan van een eenvoudig probleem waarvoor je een oplossing wenst te ontwikkelen, bv. via Arduino een watertank vullen en het waterniveau meten. Je kan ook kiezen voor een project met plezier: een elektronisch spel of een "Obstacle Avoiding Robot" die gestuurd wordt door middel van een Arduino. Naargelang de vraag maken we deze projecten individueel of in groepjes. Sowieso leren we bij van elkaar.

De bedoeling is ons project te assembleren, de code te implementeren en het concept te finetunen.

Voor dit eerste deel van de opleiding is geen voorkennis programmeren en/of elektronica vereist. We beginnen vanaf nul en bouwen stapsgewijs op.

Arduino deel 2 – Specifieke ontwikkelomgeving: eenvoudige functionaliteiten (60 lestijden)

In deel 2 gaan we dieper in op de geziene functionaliteiten uit deel 1.

Eenvoudige functionaliteiten in een specifieke ontwikkelomgeving

  • We gaan dieper in op de programmeertaal C/C++: structuren, objecten, …
  • Je leert hoe je vanuit C/C++ specifieke componenten van het Arduino bord kan aansturen.
  • Je gaat zelf specifieke hardware en/of software programmeren.
  • Je leert de bouwstenen van onze ontwikkelomgeving gebruiken.
  • Je leert zelf bouwstenen voor onze ontwikkelomgeving maken.
  • Je leert de instellingen van een specifieke ontwikkelomgeving wijzigen.

Arduino

  • We bekijken de mogelijkheden van onze ontwikkelbord en verdiepen onze kennis
    • Wat zijn timers, seriële communicatie via SPI/I²C, ADC vs DAC, etc
    • We gaan dieper in op mogelijke randapparatuur
    • We gaan dieper in op protocollen
  • We gaan breder kijken naar de mogelijkheden die de IDE (Arduino IDE, Atmel Studio) ons te bieden heeft.
  • We exploreren de mogelijkheden van de microcontroller: het gebruik van interrupts, sleep modes, DMA, etc.

We gaan dieper in op de programmeertaal en aanwezige elektronica en gaan indien nodig zelf een eenvoudige aansturing opbouwen.

Met behulp van een Arduino ontwerp je in deze module een zelf gekozen domotica-, robotica- of een ander volwaardig project. Je maakt je project individueel of in groepjes van 2 personen. Sowieso leren we bij van elkaar.

Mocht je toch reeds ervaring hebben met programmeren of is elektronica je niet vreemd, ook dan ben je meer dan welkom in dit tweede deel. Je bepaalt zelf het niveau van jouw project.